DILEMMA BUDAK IPT , IJAZAH .

Petikan dari Harian Metro ,

Graduan 'ulat buku' tak ke mana


JIKA dulu menggenggam keputusan cemerlang dalam akademik bermakna masa depan cerah, kini semuanya berubah, malah bukan lagi jaminan mendapat pekerjaan.

Segulung ijazah bukan lagi ciri tarikan utama majikan dan pasaran kerjaya memilih graduan sebaliknya gabungan kemahiran insaniah lebih diutamakan industri.

Ini memberi 'amaran' kepada warga institusi pengajian tinggi (IPT) lebih bersedia mengimbangi tuntutan kecemerlangan akademik dan kepentingan kokurikulum.

Bagaimanapun, ada mahasiswa bersikap skeptikal dan menganggap jaminan kecemerlangan akademik masih menjadi tiket utama meraih pekerjaan.

Persoalannya, mengapa masih ada tidak mahu membuka minda dan menyalahkan semua pihak lain jika menganggur melainkan diri sendiri? Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata tiba masanya mahasiswa menukar minda bahawa kecemerlangan akademik dan penganugerahan ijazah bukan asas kecemerlangan, sebaliknya perlu meningkatkan nilai kemahiran serta modal insan.

Beliau berkata, universiti atau mahasiswa perlu bersiap sedia menghadapi fenomena perubahan kebolehan pasaran yang semakin ditekankan majikan.

"Mahasiswa hari ini bukan saja memerlukan ilmu, tetapi kemahiran bagi memenuhi permintaan kebolehan pasaran yang sudah menjangkau tahap global.

"Justeru, tiba masanya universiti menjadi institusi bukan saja berpengaruh kepada masyarakat, malah mampu menukar minda warganya mengeluarkan graduan yang memenuhi permintaan negara.

"Gandingan universiti dan akademik perlu diseimbangkan dan bukan semata-mata melahirkan graduan ulat buku, tetapi tidak tahu hidup bermasyarakat atau kurang nilai di pasaran ekonomi," katanya.

Beliau berkata, sama ada institusi awam atau swasta perlu berganding dan bekerjasama bagi menjayakan matlamat pembangunan negara. "Gabungan ini merangkumi ilmu, kemahiran dan modal insan. Semuanya perlu dikuasai supaya mampu menjadi pelaburan pendidikan dan negara.

"Konteks pembelajaran hari ini juga bukan lagi statik sebaliknya merangkumi semua aspek seperti elektronik pembelajaran, pengajaran dan kemahiran modal insan," katanya.

Menjelang 2012, sektor pendidikan tinggi negara bakal memasuki fasa kedua Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara yang menggariskan tujuh teras utama merangkumi empat fasa iaitu Peletakan Asas (2007-2010), Peningkatan dan Pemerkasaan (2011- 2015), Kecemerlangan (2016) dan Kegemilangan dan Kelestarian ( melangkaui 2020).

Pelan Tindakan ini memberi tumpuan pada pembangunan modal insan dalam usaha melahirkan rakyat kreatif dan inovatif, beretika dan bermoral tinggi, mudah diubah suai dan berfikiran kritis.

Tiga kelemahan nyata mahasiswa di institusi pengajian tinggi ialah kemahiran komunikasi yang lemah, sikap tidak pandai membawa diri di kalangan masyarakat serta pemikiran kurang kritikal.

Katanya, kelemahan ini perlu diatasi segera bagi memastikan graduan yang dikeluarkan mempunyai nilai idea baru, tidak terkongkong dan luhur dalam pencarian ilmu serta dapat membantu masyarakat dalam penjanaan negara pada masa depan.

"Mahasiswa adalah aset terpenting universiti dan negara selain menjadi penentu kejayaan. Kepentingan itu tidak semestinya sekadar memenuhi tuntutan kerjaya semata-mata namun turut menyumbang kekuatan modal insan atau bakat.

"Ia bertujuan melestarikan pembangunan negara pada masa depan yang tidak boleh hanya bergantung ada hasil bumi semata-mata, tapi kekuatan masyarakatnya.

"Kelemahan sedia ada perlu dicari penyelesaiannya supaya mereka menjadi generasi baru lebih mantap, berkualiti, berdaya saing serta jati diri kukuh," katanya.



Gua rasa ada pro dan kontra dia .

Pendapat korang macam mana ? Betul ke budak IPT degree tak dipandang dah ?

Notakaki : kalau dekan pun tak guna gak , tak yah jadi ulat buku .

9 comments:

Liyana Lunia said...

plagiat bleh?

AngahSayang2314 said...

apa2 pun angah singgah sini 4llow jom tukar link

siti ika said...

memang kena seimbang lah. Kalau pandai tapi nak berkomunikasi pun fail, tak laku jugak.

Lagipun yang x dapat score pointer tggi, x semestinya tak pandai.

Ainee Cumi said...

Hemm.. Bila kita belajar ilmu makin bertambah tapi kalau kita tak praktikkan setinggi mana pun ilmu yang kita belajar sure kita akan lupa..

Unknown said...

betul lah ada pro and cons nya.

kalau kau ulat buku sgt, secara praktikal tak reti. susah jgk.

tp kalau result tak gempak pun, susah nak impress org. kan?

so cuba gabungkan ulat buku + praktikal yg baik..
tapi... lain orang lain cara. tengok pd bidang mana die masuk la.

*pergh cakap mcm terer. cuak result kua jumaat ni =.=

Aqilah Nur said...

mula2 spm tak pandang, ok then.aku amek diploma. then diploma pun org tak pandang. then aku smbung degree. pasni kalo degree pun tak laku, aku smbung master. kalo time tu master pun tak laku and aku jadi andartu, mcm mana?

farida tarmize said...

pointer kne kas cantik sket, aktiviti ada join sket, pandai nak berkomunikasi dgn orang, ada pendirian tegas tapi bleyh timbang rasa, and pengalaman. company banyak cari camtu.dapat orang camtu, kalau dia nak memang dia leyh bg gaji tinggi..

tp tengok jugak kerja apa kan?
hehehe

hamzah ian said...

gua stuju ngan entry ni..

Huda Luna said...

macam tu baik aku amik kelas vokasional then kerja

hampeh

dah tu pnt2 masuk U grand2 xpyh pointer tinggi
gi aktif itu ini sampai pointer cecah 2.00

heshh ini lah malaysia =.="